Gert Lambers - 3 aug 2017

Vandaag gaan we er met zijn allen van uit dat je als bedrijf bereikbaar bent per mail en per telefoon, dat je medewerkers mobiel kunnen werken, dat informatie snel beschikbaar is, dat documentenstromen op papier beperkt worden, dat je leverancier jouw gegevens veilig verwerkt en bijhoudt, dat confidentiële informatie effectief confidentieel blijft, dat een stroompanne geen ernstige hinder geeft op je dagelijkse operaties etc. Naast ervoor zorgen dat deze ICT-gerelateerde zaken simpelweg in orde zijn, is het belangrijk om als bedrijf een toegevoegde waarde te bieden. Hoe kan uw ICT ervoor zorgen dat uw bedrijf zich positief kan onderscheiden, zonder dat u grote investeringen hoeft te doen?

De zogenaamde “universele ICT-functionaliteiten” of de basis ICT-infrastructuur die in elk bedrijf voor-handen is, hoort simpelweg pico bello te functioneren. Wanneer deze universele ICT-laag dus niet of onvoldoende performant of betrouwbaar is in uw bedrijf, dan heeft u al snel met een negatieve perceptie af te rekenen. U maakt dan inderdaad het verschil, maar door niet aan het Olympisch ICT-minimum te voldoen.

Meer weten over de universele ICT-laag? Lees meer over het ICT-kwadrant van Aurelium.

Hoe kan je nu wel een positief onderscheid bewerkstelligen?

Transformeer ruwe data tot kennis

Nagenoeg alle organisaties beschikken vandaag over een grote hoeveelheid aan data.  Deze gegevens zijn opgebouwd over de afgelopen jaren, meestal ongestructureerd opgeslagen, verspreid over diverse plaatsen en devices, verstopt in heel wat verschillende applicaties en databases.  Kortom, er zijn veel data, maar er is niet veel mee aan te vangen.  Dat is jammer want als er één zaak zeker is in deze turbulente tijden van transformatie dan is het wel deze gegevens het nieuwe goud zijn.

Op voorwaarde dan wel dat deze data gebruikt, gecombineerd, omgevormd en verrijkt worden tot op het punt dat ze kennis worden. Het kan gaan van kennis over je klanten, over kennis omtrent het rendement van je producten, kennis over de efficiëntie van je processen, tot kennis over het verloop van je verkoop. Het gaat met andere woorden over kennis inzake die dingen die maken dat uw bedrijf net dat ietsje beter scoort bij uw (potentiële) klant. Zo kan u net dat beslissend stukje extra info bezorgen, iets gerichter tariferen, of sneller leveren.

ICT helpt u daarbij, op voorwaarde dat uw onderliggende datastructuur correct is opgezet én dat u bonvenop deze ruwe data een intelligente softwarelaag legt. Het goede nieuws is dat, in tegenstelling tot vroeger en dankzij zeer toegankelijke Cloud-technologie, deze intelligentie bij vele  bedrijven onder de oppervlakte aal anwezig is bij veel bedrijven. Daarom kan het ontsluiten ervan snel en aan een lage kostprijs, een goede ROI is dus verzekerd.

Bij deze transformatie zijn het uw Business Intelligence (BI) en CRM die een grote rol zullen spelen.

Digitale connectie met klanten en medewerkers is cruciaal

Het is een feit dat mensen vandaag anders werken dan 10 jaar geleden. We zijn niet langer gebonden aan een vaste werkplek of aan vaste werktijden.  Dat brengt uitdagingen met zich mee, zowel voor het algemeen management als voor HR. Maar het is ook een fantastische opportuniteit voor uw ICT.  Want dankzij ICT, mits er gekozen wordt voor een geschikt platform dat op de juiste manier wordt ingericht, kunt u zowel uw klanten als medewerkers dezelfde ervaring bieden. Waar, wanneer, of met welk device ze ook werken. De bereikbaarheid van de juiste informatie, of het nu documenten, rapporten, facturen, analyses, berekeningsbladen of voorraadsituaties zijn, kan 7/7 en 24/24 verzekerd worden. Hiervoor maakt u gebruik van diverse stukjes technologie en heeft u ook keuze tussen de middelen waarmee u deze informatie presenteert. U kiest voor directe toegang tot uw bestanden of u voorziet een tussenlaag, bijvoorbeeld onder de vorm van een portaalsite, waardoor u de toegang tot de juiste selectie van informatie gebruiksvriendelijk en intuïtief maakt.

Ook hier geldt dat het geen kwestie is van investeren in tools en software. Integendeel, juist door verstandig gebruik te maken van wat u vandaag al ter beschikking heeft, zoals Excel, Sharepoint, Office Groups, enzovoort, kunt u deze belangrijke troef snel uitspelen.

Zorg voor een geautomatiseerde en gebruiksvriendelijke security oplossing

Maak dat die totaal is, niet storend werkt en zekerheid geeft voor u en uw medewerkers. Er valt immers veel te zeggen voor een verregaande security laag in uw ICT-omgeving: hoe veiliger, hoe beter of hoe meer zekerheid u kan inbouwen, hoe minder risico u loopt.  De uitdaging daarbij is om ervoor te zorgen dat uw veiligheidsvoorzieningen niet vierkant in de weg staan van gebruiksgemak en productiviteit. Anders gaan gebruikers al snel op zoek naar achterpoortjes en blijft er van de veilige opzet weinig over.

De oplossing is evident: zorg voor een beveiliging die zich aanpast aan de plaats en het tijdstip van login én aan het toestel waarmee ingelogd wordt. Automatiseer de uitrol voor elke bijkomende medeweker hiervoor, zodat alle instellingen altijd correct worden geïmplementeerd, ongeacht wanneer en door wie de nieuwe medewerker of het nieuwe toestel wordt geïnitieerd. Voorzie daarnaast een waarschuwingssysteem dat volledig mensonafhankelijk en proactief verloopt.  Op die manier vermijdt u een stortvloed aan meldingen en rapporten die toch alleen maar zorgen voor verveling en gewenning en die maken dat wanneer er dan écht een belangrijke alert is, die meer dan waarschijnlijk niet zal worden gelezen.

Getriggerd door deze content?

Aurelium beoordeelt uw ICT-situatie en bekijkt wat eventueel kan helpen. Zo kan uw ICT helpen om uw bedrijf positief te onderscheiden.

Haalt u een maximale ROI uit uw ICT? Vraag uw ICT Audit aan.