Gert Lambers - 10 dec 2018

Konica Minolta is al lang gekend als specialist in multifunctionele printers, medische beeldvorming, optische instrumenten en meetgereedschappen. Maar ook in pure business IT-oplossingen staat het Japanse bedrijf z’n mannetje, zoals zijn gloednieuwe Workplace Hub bewijst. Wat kan dit platform precies en wat mogen bedrijven ervan verwachten?

IT vereenvoudigen

De Workplace Hub is een innovatie van Konica Minolta die een antwoord biedt op de groeiende complexiteit van IT. "Het is een geïntegreerd, centraal platform waarmee ondernemingen zeer eenvoudig hun gehele huidige en toekomstige infrastructuur, apparaten en diensten kunnen beheren en coördineren", zegt Xavier Biermez, Managing Director van Konica Minolta België en Nederland. "Via een centraal dashboard krijgen gebruikers een volledig overzicht van alle IT in het bedrijf en kunnen ze er mee interageren."

"In de eerste plaats willen we hiermee waarde creëren", pikt Bart Thys, General Manager ITS/ECM bij Konica Minolta België en Nederland, in. "De complexiteit van IT, denk maar aan alles wat met security en back-ups te maken heeft, bezorgt bedrijven veel kopzorgen. Die willen wij oplossen. Assets en gebruikers beheren, koppelingen maken, back-ups inplannen... alles wordt veel eenvoudiger met de Workplace Hub. Zelfs security is een essentieel, geïntegreerd onderdeel ervan."

Kantoor van de toekomst

Om alle functionaliteit mogelijk te maken, werkt Konica Minolta nauw samen met grote partners als HP Enterprise, Microsoft en Sophos. "De Workplace Hub is ook voorzien van een soort market place waar partners bijkomende apps en software kunnen aanbieden", zegt Biermez. "In de toekomst zullen daar nog heel wat namen bijkomen. Last but not least zien we de Workplace Hub ook als een opstap voor de integratie van AI, IoT en Big Data. Ook daar zijn al een aantal partners voor aangetrokken. Via het platform zullen ook KMO’s die nieuwe technologieën optimaal kunnen gebruiken."

Bij de Belgische lancering van de Workplace Hub zal het Kontichse IT-bedrijf Aurelium, dat door Konica Minolta werd overgenomen, een belangrijke rol spelen. "Al van bij onze oprichting in 1986 is het onze missie om bedrijven te 'ontzorgen' wat hun IT betreft", zegt Gert Lambers, Chief Commercial & Talent Officer. "We beschouwen onszelf graag als de 'externe' IT-afdeling van onze klanten. De Workplace Hub zal een bijkomende tool worden om die rol nog efficiënter in te vullen."

De eerste wave van de Workplace Hub is al gelanceerd in Duitsland, het VK, Frankrijk, Tsjechië en Denemarken. In april volgt België. "We zien nu al dat niet alleen KMO’s maar ook grote bedrijven er interesse in hebben", zegt Biermez. "Zeker voor bijvoorbeeld banken of consultants met verschillende nationale bijkantoren is dit een geknipte oplossing."

Dit artikel verscheen in Fokus IT, als bijlage van De Standaard, op 10 december 2018.