Populaire posts

De rol van een Shared Digital Innovation Manager

shared-digital-innovation-managerHet IT-landschap is de laatste jaren sterk veranderd. Niet vreemd, aangezien technologie voortdurend evolueert en er steeds nieuwe IT-platformen ontwikkeld worden om flexibel en veilig werken mogelijk te maken. Die verschuiving heeft ook een stevige impact op professionele IT-bedrijven en op de rol van (interne of externe) IT-managers.

Deze rol ondergaat immers ook een ingrijpende evolutie door cloud toepassingen en de integratie van business doeleinden met IT-oplossingen. Implementatie en installatie van nieuwe IT-technische zaken gebeurt bovendien een stuk sneller, waardoor de rol van de IT-manager meer verschuift naar activering en meedenken met de noden van het bedrijf.

Omdat het voor bedrijven niet altijd eenvoudig is om dergelijke expertise in-house te voorzien, creëerde Aurelium een tijdje geleden de functie Shared ICT Manager en nu een Shared Digital Innovation Manager. In deze blog gaan we vooral dieper in op de evolutie van IT en de rol van de Shared Digital Innovation Manager.
 

De evolutie van IT en IT-dienstverlening

Elk bedrijf is anders, ook op IT-technisch vlak. Sommige ondernemingen rekenen nog steeds op een sterke on-premise IT-infrastructuur en een papier-afhankelijke bedrijfscultuur. Maar ook bij die bedrijven zien we dat er toch een verschuiving optreedt en er voorzichtig en mondjesmaat nieuwe technologieën worden geïmplementeerd.

De meeste organisaties zijn zelfs al een heel eind op weg naar een digitale IT-infrastructuur die hen helpt bij het automatiseren van bepaalde bedrijfsprocessen of het uitbouwen van mobiele IT-oplossingen. Om hen te ondersteunen bij het uitbouwen van een vernieuwende IT-infrastructuur, kiezen verschillende bedrijven om een SIM of Shared IT Manager onder de arm te nemen. Deze externe IT-expert functioneert niet alleen als IT-manager, maar ook als trend watcher, accountmanager en projectmanager. U deelt zijn/haar services met andere bedrijven, maar u betaalt enkel voor de services met betrekking tot uw bedrijf.

IT gaat steeds verder in de digitale transformatie en dat vergt ook een dienstverlening op maat. Gaande van de mate waarin bedrijven willen overschakelen naar cloud technologie tot het meedenken naar de meest geschikte IT-infrastructuur en tools voor een optimale, intelligente connected workplace.
 

De rol van een Shared Digital Innovation Manager

En laat dat nu net de verantwoordelijkheid zijn van een Shared Digital Innovation Manager. Deze IT-specialist is een soort geëvolueerde versie, versie 2.0 van de Shared IT Manager. Natuurlijk zijn ze in kwaliteit en hun eigen expertise even sterk, maar de SDIM vertrekt in zijn analyse nog meer vanuit de bedrijfsbehoefte om daar de technologie op te laten aansluiten.

De Shared Digital Innovation Manager heeft een sterke focus op de specifieke business en verschillende bedrijfsprocessen van een organisatie. Op die manier kan hij/zij de meest geschikte IT-ondersteuning voorzien zodat de eindgebruikers, de werknemers, alle nodige tools en platformen ter beschikking hebben om hun job zo goed mogelijk uit te voeren. De eindgebruiker is met andere woorden de centrale focus van de SDIM. Want in een moderne digitale werkomgeving is het de taak van IT om alle informatie en data op het juiste moment én op een veilige manier tot bij de juiste mensen te brengen.

Concreet betekent dit dat een Shared Digital Innovation Manager vanuit de verschillende business goals samen met een onderneming op zoek gaat naar de meest efficiënte IT-infrastructuur en tools. Zo kunnen werknemers flexibel en veilig werken, wordt samenwerking gestimuleerd en kan kennis op een efficiënte manier gedeeld worden. De SDIM zal dus niet louter meedenken op IT-technisch vlak, maar zal vooral strategisch meedenken, rekening houdend met de verschillende bedrijfsprocessen.
 

Wenst u meer te weten over hoe een Shared Digital Innovation Manager uw bedrijf kan helpen transformeren tot een efficiënte en intelligente digital workplace? Neem dan zeker contact op met ons! We staan u graag bij met het nodige advies en bekijken samen met u de verschillende mogelijkheden.
 

Contact opnemen
 

Gerelateerde posts

Offboarding en IT: het belang van een goede offboarding procedure

Binnen heel wat bedrijven heerst er onduidelijkheid over het behoud van en de toegang tot de e-mailaccounts van werknemers die er niet meer werkzaam zijn. Een goede offboarding procedure is nochtans zeer belangrijk om toekomstige problemen - en zelfs mogelijke boetes - te vermijden. Het behouden

Microsoft Teams in tijden van Corona (Deel 2)

Op donderdag 2 april organiseerden we deel 2 van onze minireeks sessies over Microsoft Teams. De geïnteresseerden in Deel 1, dat vooral focuste op chatten en vergaderen in Microsoft Teams, kunnen hier doorklikken naar de opname van die eerste sessie. Op deze pagina kan u terecht voor de opnames