Koen De Clerck - 30 apr 2019

Flexibiliteit domineert de bedrijfswereld, ook op vlak van IT. Steeds meer medewerkers kiezen er voor om eender waar en wanneer te werken en verwachten dat de IT-afdeling dat mogelijk maakt.

Modern Desktop combineert Windows 10 met Office 365 (beiden cloudgebaseerd) en biedt zo de nodige tools aan, zowel voor de gebruiker als de beheerder. Gebruikers hebben toegang tot de nodige software en services om flexibel te kunnen werken, terwijl beheerders over de nodige tools beschikken om alle bedrijfstoestellen efficiënt en eenvoudig te beheren.

1. Efficiënte implementatie met (hybrid) Azure AD joined devices

Het gebruik van Cloud services in een bedrijfsomgeving vraagt om een geïntegreerde identiteitsoplossing. Het is niet erg gebruiksvriendelijk als gebruikers zich moeten aanmelden met verschillende accounts en het zorgt er voor dat uw omgeving minder veilig wordt.

Het is belangrijk dat u voor de juiste identiteitsoplossing kiest bij het toevoegen van Windows 10 computers in uw omgeving. Die keuze is afhankelijk van de omgeving (volledig cloudgebaseerd of hybride) en hoe en waar gebruikers werken:

  • Als er geen on-premises servers aanwezig zijn en (bijna) alle applicaties in de Cloud gebruikt worden, kunnen Windows 10 toestellen rechtstreeks aanmelden bij de Cloud identiteitsaanbieder via Azure AD join. De Microsoft Cloud services account geeft dan ook toegang tot het toestel van de gebruiker.
  • Heel wat KMO's werken echter nog in een hybride omgeving waarbij on-premises servers gecombineerd worden met Cloud services. In dat geval kiest u best voor een hybrid Azure AD join setup. De traditionele AD domain join krijgt een verlenging richting Azure AD en die methode zorgt er voor dat klassieke beheersmogelijkheden zoals Group Policies (GPO) blijven bestaan. Die beheersmogelijkheden kunnen dan aangevuld kunnen met modernere methodes vanuit de Cloud.

We zijn er telkens vanuit gegaan dat de toestellen in kwestie eigendom zijn van het bedrijf en niet van de medewerker. Maar soms worden persoonlijke toestellen ook gebruikt voor professionele doeleinden (BYOD). Laat uw KMO dat toe? Dan zullen de toestellen met Office 365 applicaties zichtbaar zijn in de lijst als Azure AD registered.

2. Enterprise State Roaming: versnelde en veilige configuratie

Het komt steeds vaker voor dat gebruikers meerdere computers of verschillende toestellen gebruiken om hun taken uit te voeren. Als de instellingen van die toestellen hetzelfde zijn, wordt het veel eenvoudiger om naadloos verder te werken op een ander toestel. In het verleden werd die nood wel eens opgevangen met roaming profiles, maar die methode heeft heel wat nadelen en is niet geschikt voor de moderne Cloudwereld.

Met Enterprise State Roaming (ESR) worden de belangrijkste zaken uit het gebruikersprofiel veilig gesynchroniseerd tussen de verschillende toestellen. Zelfs als gebruikers maar één toestel gebruiken, biedt ESR een voordeel bij het vervangen van het toestel.

3. Bespaar tijd met Windows AutoPilot

Windows AutoPilot maakt het mogelijk om de Out-of-box experience (OOBE) van nieuwe Windows 10 computers aan te passen zodat het toestel al weet met welk bedrijf het verbonden moet worden, en welke applicaties de gebruiker nodig heeft.

Het doel van Windows AutoPilot is om een ervaring te voorzien waarbij een medewerker het nieuwe toestel uit de doos haalt, verbindt met het internet en - onafhankelijk van plaats of tijd - aan de slag kan met een toestel dat volledig voldoet aan de vereisten van uw bedrijf. Kortom: met Windows AutoPilot maakt u uw bedrijfstoestellen gebruiksklaar op een tijdbesparende en efficiënte manier.

4. Vereenvoudiging van kiosk beheer met Kiosk Mode

Een toestel dat aan de receptie staat, in een vergaderzaal gebruikt wordt of in een productieomgeving functioneert, hoeft niet de volledige Windows 10-ervaring aan te bieden. Er moeten meestal maar één of meerdere specifieke toepassingen opgestart kunnen worden. Stabiliteit, veiligheid en ongewenst gedrag blokkeren zijn dan belangrijk. Kiosk Mode (in combinatie met Microsoft Intune) helpt u daarbij.

Zodra de kiosk opgestart wordt, is hij beschikbaar om zijn taak uit te voeren, zonder dat er een menselijke interactie nodig is. Via het centraal beheer, kunt u de kioskomgeving configureren en updaten.
 

Heeft u interesse in wat Modern Desktop te bieden heeft voor u als ICT verantwoordelijke of beheerder? Ontdek hoe u uw Modern Desktop laat beheren met Managed Desktop of neem contact op met onze experts.

Is Modern Desktop iets voor uw KMO? Schrijf nu in voor een gratis workshop.